Thursday, September 18, 2014

Holistik approach 2 : Jerawat dan vitamin B


Kalau orang cakap vitamin b, mesti tingat nak tambah selera makan. Vitamin b yang selalu makan mase kecik dulu dapat dari klinik kerajaan, yang cenonet warna oren tu. Sekarang saya pemakan tegar vitamin b hari hari, semuanya sebab nak kontrol jerawat..

Untuk entri yang lepas, saya cerita pasal vitamin c. Kalau ader jerawat besar, merah, dengan telan vitamin c , insyaallah jerawat mula kurang merengsa dan pertumbuhan nya terbantut. Selalu jerawat saya cycle dier camni. Rasa ada biji biji, tangan usik, esok bangun tido dah besar merah, merengse rase nak meletup, sebab tak tahan jerawat sakit, tangan sekali lagi usik usik, picit picit, jerawat ber nanah, tangan gatal lagi usik usik, bertambah nanah dan rengse, picit sampai sluar habes, tinggal parut...aahh baru lege. Tapi dengan makan vitamin c sekarang, jerawat saya dah tak pi cycle bernanah. Mase first first rengse tu, jerawat dah rase nak kecut. Jadi sekarang muka pon kurang parut, hanya tinggal parut lama.

Masalah jerawat berkurangan tapi masalah saya kulit muka berminyak tak setel lagi. Muka saya mungkin jenis kombinasi kerana kawasan dahi kering, kawasan pipi adalah berminyak. White head banyak di pipi saya. Kalau lalukan tangan, mesti ader rase biji biji. Mula mula masa jumpe doktor kulit, dier kata saya kene kurangkan makanan berminyak. Makanan yang banyak minyak menyebabkan muka semakin banyak minyak. Bole goreng ikan di muka...eh! Kiranya kelenjar sebum di muka saya semakin aktif disebabkan makanan bergoreng.

Doktor pon cakap kulit saya berminyak disebabkan famili saya sumer jenis kulit ni, jadi disebabkan keturunan. Terpaksa la redho kulit berminyak. Ok laaa..sya trima je advise doktor. Nak buat camne.. Dah bahagian saya.. Huhuhu.. Sya keje opis. Kalu kluar mkn kat luar sekejap je muka saya dah berlengas lengas...ooo tidaakkk... I malu.. Pakai mekap pon ala tak nampak bedak sebab bedak dah bercampur ngan minyak tak sampai sejam. Kadang kadang baru lepas 2jam cuci muka pon dah berminyak... Aigooooooo... Siannye saya. Tapi takpe, saya terima aje la..

Masa saya jalan jalan di internet, selain vitamin c, vitamin b pon disyorkan untuk cure jerawat. Sebabnya vitamin b berfungsi untuk pertumbuhan sel baru. Kulit yang terdiri dari lapisan epidermis terdiri dari sel sel. Sel yang sehat terbentuk dari dalam. Apabila sel tu semakin tua, dier akan tertolak hingga ke lapisan luar, lalu kering dan tertanggal. Apabila vitamin b cukup dalam badan, pertumbuhan sel berlaku dengan normal. Untuk suatu jangkamasa, sel baru akan terbentuk untuk ganti sel lama. Jika vitamin b kurang, sel baru lambat/tak terbina. Hanya sel lama yang tua kering sahaja ada tertampuk di muka menyebabkan kulit nampak kurang cantik dan bermaya.

Tetapi satu sebab yang membuatkan saya terus menerus makan vitamin b ialah untuk kontrol minyak muka saya. Saya perasan, dengan ambil satu tablet hari hari, pipi sya kurang berminyak. Sebab kurang berminyak, white head pon sudah berkurangan. Betullah seperti sya baca, vitamin b dapat stabilkan pengeluaran sebum/minyak muka. Jadi sampai ke hari ini, vitamin yang wajib untuk saya hari ada vitamin c 1000mg dan vitamin e.






Holistik approach - penyakit yang terjadi disebabkan sistem badan tidak berada dalam keadaan optimum. Dengan membaik pulih sistem badan dari dalam iaitu memastikan badan dapat semua zat, vitamin dan mineral, penyakit dapat dirawat.


** ulasan diatas adalah dari pemahaman saya melalui pembacaan. Boleh rujuk ke doktor untuk lebih penjelasan.

4 comments:

  1. nak dptkan nasihat akak boleh x?

    ReplyDelete
  2. Awk setiap hari wajib mkn vitamin a dgn e? So y vitamin b ni awk mkn kadang2 ke mcm mana?

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. hi sis! awak punya kisah masalah kulit niii mmg sama dgn situasi sy laaa. mmg byk habis duit laa mcm2 guna produk jumpa doktor & siap buat treatment buang duit jee.lepastu back to normal balik. jadi awak masih amal lagi ke vitamin2 ni? mmg banyak kurang ke? please reply sis i need ur feedback. tq :)

    ReplyDelete